Papierowe broszury reklamowe ciągle są jednym z popularniejszych sposobów na przedstawienie potencjalnym klientom swoich towarów lub usług. I chociaż w dobie szeroko rozwiniętej komunikacji internetowej broszura może się wydawać marketingowym anachronizmem, tak jest to błędne przeświadczenie. Nawet największe międzynarodowe przedsiębiorstwa, przeznaczające ogromne sumy na marketing, nie rezygnują całkowicie z tego typu druków. Powód takiego stanu rzeczy jest prosty – broszury ciągle są skuteczne.
Spis Treści
Broszury reklamowe i informacyjne – dobry sposób na dotarcie do jak największej liczby klientów
Chociaż broszury mogą mieć nawet ponad 40 stron, tak najczęściej spotykane są kilkustronicowe. Na pierwszej stronie zazwyczaj znajdziemy logo firmy lub organizacji, grafikę i komunikat typu „call to action”. Ostatnia to na ogół dane kontaktowe i kilka dodatkowych informacji. Do dyspozycji zostaje nam kilka wewnętrznych stron – to na nich musimy umieścić skuteczny komunikat reklamowy. I chociaż może się wydawać, że jest to zdecydowanie zbyt mało miejsca na działania marketingowe, tak doświadczeni specjaliści doskonale wiedzą, jak na tych kilku stronach przyciągnąć uwagę czytelnika, przekazać mu najważniejsze informacje i ewentualnie przekonać go do skorzystania z przedstawionej oferty.
Dlaczego ewentualnej? Ponieważ nie wszystkie broszury mają zastosowanie w marketingu. Przecież istnieją również broszury informacyjne, które często można znaleźć w urzędach czy placówkach opieki zdrowotnej. Ze względu na swoją niewielką objętość są one doskonałym sposobem na przekazanie ważnych komunikatów.
Jak wspomniano wcześniej, broszury są zazwyczaj niewielkimi, kilkustronicowymi publikacjami. Oznacza to, że informacje, które się w nich znajdą, muszą być zrozumiałe, przejrzyste i ograniczone do całkowicie niezbędnych, co znacznie ułatwi ich przyswojenie przez odbiorców. Poza tym nie zapominajmy, że broszurę można zabrać ze sobą do domu, więc znika potrzeba zapamiętywania zbędnych faktów.
Broszury informacyjne lub reklamowe – jak powinny wyglądać?
Istnieje kilka kwestii, które należy wziąć pod uwagę podczas projektowania broszury. Najważniejsze z nich to:
- Wyżej wspomniana spójność i rzetelność przedstawianego komunikatu. Jeżeli dodatkowo mamy możliwość zastosowania czytelnych infografik, to warto to zrobić.
- Pamiętanie o identyfikacji wizualnej. Wygląd broszury musi być spójny z identyfikacją wizualną danej marki, firmy czy instytucji.
- Dopasowanie wymowy broszury zarówno do odbiorcy, jak i do modelu komunikacji stosowanego przez daną markę, organizację, instytucję itp.
- Wyraźne wezwanie do działania („Nie czekaj – zbadaj się już dziś!”, „Sprawdź naszą ofertę!” itp.).
- Wybór odpowiedniego papieru, formatu czy fontu. Każdy z tych elementów musi być spójny z przedstawianym komunikatem. Broszury reklamujące nowy model samochodu czy nowo wybudowane mieszkania nie mogą być wydane na najtańszym papierze. Analogicznie broszura informująca o krótkiej, sezonowej ofercie na warzywa w lokalnym sklepie, nie musi być drukowana na papierze o wysokiej gramaturze.
Powyższe zasady są najważniejsze, chociaż rzecz jasna nie jedyne. O ile zajęcie się kwestiami języka, przekazu czy wyglądu broszury warto zlecić agencji interaktywnej, tak kwestie dotyczące chociażby wyboru papieru czy formatu należy omówić bezpośrednio z drukarnią.
Drukarnią, która zajmuje się produkcją broszur reklamowych i jednocześnie chętnie służy pomocą z zakresu szeroko rozumianej poligrafii, jest JKB Print.