wege

Różnorodne diety to domena naszych czasów. Coraz częściej decydujemy się na korzystanie z nich, gdyż za sprawą Internetu stały się bardziej dostępne, niż kiedykolwiek. Nie trzeba już szukać dietetyka czy kupować książek, by znaleźć ich zasady, porady i ciekawe przepisy. Wiele osób spośród dostępnych modeli żywieniowych wybiera weganizm i wegetarianizm. O czym zatem powinni pamiętać?

Wegetarianizm a weganizm

Zacząć należy od tego, że obie diety będą miały pod pewnymi względami podobne, a pod pewnymi różne zapotrzebowania. Wynika to z faktu, iż nie są ze sobą tożsame. Wegetarianizm nakazuje bowiem zrezygnować z mięs – pozwala jednak na spożywanie mleka, miodu czy jajek, a w niektórych wersjach również ryb. Z kolei weganizm zakłada całkowitą rezygnację ze wszystkich produktów pochodzenia zwierzęcego, wraz z podanymi wyżej przykładami jak miód czy jajka.

Ze względu na większe ograniczenia w drugiej diecie eliminacyjnej, należy szczególnie zadbać o dostarczanie do organizmu jak najbardziej zbilansowanych potraw. Warto także pomyśleć o suplementacji niektórych składników, aby nie pojawiły się ich niedobory, wynikłe z odstawienia całego szeregu produktów.

Niezbędne aminokwasy egzogenne

Aminokwasy egzogenne to wszystkie te aminokwasy, które nie mogą zostać samodzielnie wyprodukowane przez organizm, a wymagają dostarczenia ich wraz z posiłkami. Należy przy tym pamiętać, iż większość aminokwasów, które spożywa człowiek, pochodzi z pokarmu zwierzęcego. Osoby, które rezygnują z mięsa (oraz innych produktów pochodzenia zwierzęcego) są więc szczególnie narażone na niedobór tych aminokwasów.

Z tego względu muszą one kłaść szczególny nacisk na uzupełnienie ich poziomu do optymalnego, aby nie pojawiły się niedobory, które mogą skutkować osłabieniem mięśni czy problemami hormonalnymi i metabolicznymi. Z tego względu suplementy dla wegetarian, zawierające aminokwasy lub dużą ilość białka, są koniecznym uzupełnieniem diety. Idealnym przykładem może być między innymi spirulina, która jest naturalnym źródłem dużych ilości białek roślinnych.

Istotne witaminy

Kolejne związki, na które warto zwrócić uwagę, to witaminy. Niektóre z nich są trudne do znalezienia w roślinach, jak choćby witamin D3 oraz cały szereg witamin z grupy B, w tym B12. Z tego względu każda z nich powinna być dostarczana dodatkowo do organizmu. Wysokiej jakości suplementy dla wegan powinny zostać w nie wzbogacone, dzięki czemu uniknąć można problemów z różnorodnymi układami, takimi jak kostno-stawowy czy odpornościowy. Odpowiednia dawka witamin zapewni także zdrową skórę, włosy i dobre samopoczucie.

Kolagen

Kolagen pochodzenia zwierzęcego jest niezbędny między innymi do zachowania prawidłowej ruchomości stawów oraz pięknej, młodej, jędrnej skóry. Osoby, które nie spożywają tkanek zwierzęcych, mogą narazić się na jego niedobory, dlatego również on powinien znaleźć się w suplementach dla nich przeznaczonych. Dzięki temu każdy wegetarianin i weganin długo zachowa pełną sprawność.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here