jak działa kreatyna

Kreatyna jest jednym z najpopularniejszych suplementów diety. To właśnie ona pozwala zbudować pokaźną masę mięśniową w krótkim czasie. Dlatego też jest powszechnie stosowana przez sportowców bez względu na uprawianą przez nich dyscyplinę. Czym jest kreatyna, jakie daje efekty i czy jest w pełni bezpieczna w stosowaniu? Odpowiedzi na te pytania znajdziesz poniżej.

Spis Treści

Co to jest kreatyna?

Kreatyna to kwas β-metyloguanidynooctowy. W ludzkim organizmie występuje naturalnie, a jej stężenie w komórkach mięśni wynosi od 120 do 140 gramów. Jej synteza zachodzi w trzustce, wątrobie, nerkach, a nawet w mózgu. Co ważne, można dostarczać ją również poprzez spożywanie odpowiednich produktów spożywczych, takich jak czerwone mięso, tłuste ryby czy nabiał. Skoro kreatyna występuje naturalnie, to czy rzeczywiście potrzebna jest jej dodatkowa suplementacja?

Po co suplementować kreatynę?

Jeśli kreatyna występuje w ludzkim organizmie w zwiększonym stężeniu, pozwala w szybszym tempie budować fizyczną formę, przede wszystkim masę mięśniową. Dzięki temu sportowiec może osiągać lepsze wyniki sportowe, zwiększa się jego siła, wytrzymałość oraz zdolność przyspieszonej regeneracji organizmu.

Osoby suplementujące kreatynę, mogą wykonywać wzmożoną aktywność fizyczną z większym natężeniem oraz przez dłuższy czas. Okazuje się, że regularne przyjmowanie zwiększonej dawki kreatyny pozwala polepszać efekty wysiłkowe o nawet 15% i skraca czas konieczny na odpoczynek.

Która kreatyna jest najlepsza?

Aby kreatyna mogła działać na organizm w odpowiedni sposób, należy dobrać jej właściwy rodzaj. Odżywki dla sportowców z kreatyną występują w różnej formie. Tą podstawową jest monohydrat kreatyny, zaś najczęściej wybierana kreatyna od Unbroken to jabłczan kreatyny. Jest to połączenie monohydratu z kwasem jabłkowym w stosunku 1:3. Za jedną z najlepiej przyswajalnych uznaje się cytrynian kreatyny, czyli połączenie kreatyny z kwasem cytrynowym.

Aby kreatyna mogła być jeszcze lepiej przyswajalna i dawała lepsze rezultaty, jej suplementację warto łączyć z węglowodanami, witaminą C, wapniem oraz białkiem. Konieczne jest również stosowanie zbilansowanej, odpowiednio dopasowanej do indywidualnych potrzeb organizmu diety.

Czy suplementacja kreatyny jest bezpieczna?

Wszystkie odżywki dla sportowców oraz suplementy diety, w których składzie zawarta jest kreatyna, mogą być stosowane w pełnym bezpieczeństwie, jeśli środek pochodzi ze sprawdzonego źródła, a jego dawkowanie przebiega zgodnie z zaleceniami producenta.

Warto wiedzieć, że kreatyna jest jednym z najczęściej stosowanych suplementów diety i została dokładnie przebadana. Ponieważ występuje naturalnie w ludzkim organizmie, nie wywołuje negatywnych skutków ubocznych. Nie wpływa na problemy układu pokarmowego, pracę trzustki, wątroby, ani mózgu. Trudno jest mówić również o przedawkowaniu kreatyny, chociaż zaleca się jej odpowiednie dawkowanie, a dla uzyskania pozytywnych efektów, przede wszystkim regularne stosowanie.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here