płyn hamulcowy

Dobrej jakości płyn hamulcowy odpowiada za prawidłowe działanie całego układu. Wbrew powszechnej opinii jego systematyczna wymiana jest ważna, bo pozwala na zachowanie optymalnych właściwości zarówno samego płynu jak i całego układu hamulcowego. Czy można ją przeprowadzić bezpieczne we własnym garażu? Jak to zrobić, by układ nie uległ zapowietrzeniu? Dowiesz się tego, czytając dzisiejszy artykuł.

Spis Treści

Wymiana płynu nie jest trudna, ale bardzo pracochłonna

Cała sztuka wymiany płynu hamulcowego w warunkach domowych polega na tym, by nie doprowadzić do zapowietrzenia układu. Nie jest to proste, ale posiadając długi przezroczysty wężyk, komplet kluczy płaskich, pomocnika i odrobinę wolnego czasu, można poradzić sobie z tym zadaniem samodzielnie.

Zanim jednak przystąpimy do pracy, powinniśmy zakupić odpowiedni płyn hamulcowy. Jeśli nie wiesz jaki rodzaj będzie odpowiedni do Twojego pojazdu, zaglądnij na wieczko zbiorniczka wyrównawczego, bo bardzo często to tam producenci umieszczają informacje o polecanym typie płynu. Jeśli nie znajdziesz tam stosownej informacji, konieczne będzie zaglądnięcie do instrukcji obsługi. Do samochodów osobowych przeważnie stosuje się płyny hamulcowe DOT3 lub DOT4. Ich cena jest zbliżona, warto więc wybrać rozwiązanie pasujące do posiadanego pojazdu. Krąży co prawda mit, że oba typy można stosować zamiennie, ale nie jest on do końca prawdziwy.

Jak wymienić płyn hamulcowy w samochodzie osobowym?

Najważniejszą zasadą podczas wymiany jest rozpoczęcie pracy od koła najbardziej oddalonego od pompy hamulcowej. Jest to ważne, bo pozwala na spore oszczędności płynu i dokonanie idealnej wymiany bez konieczności odpowietrzania, która jest dość uciążliwa i może dla niedoświadczonych amatorów stanowić spore wyzwanie, szczególnie jeśli nie mają pomocnika. Zanim zaczniemy, należy do zbiorniczka wyrównawczego nalać tak dużo płynu, jak tylko się tam zmieści. Następnie za pomocą płaskiego lub oczkowego klucza odkręcamy odpowietrznik, który uprzednio połączyć należy przezroczystym wężykiem z butelką, do której wlewamy niewielką ilość płynu. Ważne, by był to świeży płyn hamulcowy. Sposób z rurką jest o tyle dobry, że pozwala zapobiegać przedostaniu się do układu powietrza.

Przed odkręceniem odpowietrznika powinniśmy delikatnie podpompować układ w celu wytworzenia ciśnienia. Gdy pedał wpadnie w podłogę, dokręcamy odpowietrznik i powtarzamy czynność aż do czasu, gdy pozbędziemy się starego płynu hamulcowego. Następnie przechodzimy do kolejnego koła i po raz kolejny powtarzamy wcześniej opisane czynność. Po przepłukaniu całego układu i wymianie płynu pozostaje zakręcić korek zbiorniczka wyrównawczego.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here