Według policyjnych statystyk liczba kradzieży jednośladów z roku na rok rośnie. Pesymistyczne statystyki napływają zwłaszcza z największych polskich miast, takich jak Warszawa, Poznań czy Kraków. Jak uchronić się przed utratą roweru zostawionego w przestrzeni publicznej? Jedynym rozwiązaniem jest wybór solidnego zapięcia rowerowego, które powstrzyma złodzieja. Zobacz, jak prawidłowo zabezpieczyć rower!
Spis Treści
Jak wybrać zapięcie rowerowe?
Szukając optymalnego zapięcia rowerowego, można natknąć się na kilka rodzajów zabezpieczeń, które mają zapobiec kradzieży jednośladu. Każde z nich posiada swoje mocne strony, ale nie są pozbawione wad. Do najpopularniejszych sposobów na ochronę roweru należą:
- linka rowerowa,
- U-lock,
- zapięcie składane,
- łańcuch z zamkiem,
- blokada siodełka,
- blokada koła.
Warto zaznaczyć, że dwie ostatnie pozycje to, raczej, uzupełnienie ochrony roweru, gdyż pomysłowość złodziei jest na tyle duża, że niekiedy kradną poszczególne elementy jednośladu, które potem można odsprzedać. Co do podstawowych zabezpieczeń, każdy rodzaj zapięcia będzie pasował do wszystkich typów rowerów. Warto jednak znać mocne i słabe strony poszczególnych rozwiązań, żeby lepiej dopasować zabezpieczenie do potrzeb rowerzysty. Dla przykładu linka rowerowa jest stosunkowo tanim, a do tego lekkim oraz wygodnym zapięciem, jednak złodziej wyposażony w solidne nożyce może nie mieć problemów ze sforsowaniem takiej blokady. Dlatego linkę warto polecić osobom, które zostawiają rower w przestrzeni publicznej co najwyżej na czas krótkich zakupów, a nie np. na cały dzień, pod miejscem pracy.
Solidne zapięcie U-lock
Obecnie jednym z najpopularniejszych rodzajów zabezpieczeń roweru jest zapięcie U-lock, czyli stalowa blokada w kształcie litery „U”, dzięki której można solidnie przymocować rower do stojaka. Najważniejszym elementem jest właśnie stalowy pręt, który trudno przeciąć nawet profesjonalnymi nożycami. Co ważne, środkowa część zapięcia jest nieco bardziej elastyczna, a więc nie ma ryzyka, że zapięcie skruszeje. Zapięcia U-lock mogą być wyposażone w różnego typu zamki. Od szyfrowych, po zaawansowane wersje na klucz. Decydując się na zapięcie U-lock, warto wybierać spośród produktów renomowanych producentów, które dostępne są np. w sklepie KROSS. Niestety na rynku nie brakuje wątpliwej jakości zapięć, które wykonane są ze słabej jakości stali, a zamki nie gwarantują bezpieczeństwa roweru. Niemniej za godne polecenia zapięcia U-lock można zapłacić nawet poniżej 100 zł, dlatego powszechnie uznaje się ten typ blokady za najlepsze rozwiązanie w przystępnej cenie.
Charakterystyczny kształt zapięcia U-lock sprawia, że zabezpieczenie jest trudne do przepiłowania czy przecięcia nożycami. Jednocześnie samo założenie blokady również nie należy do najwygodniejszych. Z racji niedużego rozmiaru przed zakupem należy sprawdzić, jak duże zapięcie sprawdzi się w przypadku konkretnego roweru.
Wygodne w transporcie i łatwe w zakładaniu zapięcia składane
Trzeba zauważyć, że największy minus zapięcia U-lock jest jednocześnie zaletą zabezpieczeń składanych. Zapięcie składane zbudowane jest z wytrzymałych paneli, najczęściej z hartowanej stali, które połączone są ze sobą nitami. Blokadę bardzo łatwo złożyć i przewozić, a jeszcze szybciej każdy rowerzysta poradzi sobie z jej zakładaniem, gdyż, wbrew pozorom, zapięcie składane można dokładnie dostosować zarówno do roweru, jak i miejsca, gdzie ma być przypięty. W porównaniu do omawianego wcześniej zapięcia U-lock, modele składane są też znacznie lżejsze. Same panele w solidnym zapięciu składanym są niezwykle wytrzymałe – to kolejny plus tego typu blokady. Słabszym ogniwem są za to nity i to właśnie w tym miejscu złodzieje najczęściej chcą przerwać zabezpieczenie. Przecięcie nitu nożycami jest, jednak, karkołomnym zadaniem i wymaga czasu. Dlatego, jeśli rower jest pozostawiony w miejscu publicznym, gdzie zazwyczaj bywa tłoczno, wysiłki złodzieja zapewne zostałyby szybko zauważone.
Jak bezpiecznie zapiąć rower?
Czas na technikę bezpiecznego zapinania roweru, która często jest równie istotna, co sam rodzaj zabezpieczenia. Najważniejsza zasada polega na tym, żeby zawsze zapinać rower za ramę, a najlepiej gdy zapięcie obejmuje zarówno ramę, jak i koło. Jeśli jednoślad będzie zapięty wyłącznie za koło, złodziej bez wahania odkręci je od reszty roweru, ponieważ to rama jest najcenniejszym elementem każdego jednośladu. Kategorycznie nie wolno zapinać roweru za szprychy, rurę siodła ani jakikolwiek inny element, który łatwo odkręcić czy usunąć.
Warto też dobrze sprawdzić miejsce, w którym przypięty jest rower. Czy stojak jest solidnie przytwierdzony do podłoża, czy ogrodzenie nie jest stare i zardzewiałe. Częstym błędem jest przypinanie roweru do słupa czy znaku drogowego. Te łatwo wyrwać z ziemi, a tym samym pozbyć się ochrony i odjechać czyimś rowerem.
Bez względu na wartość jednośladu, jego utrata może być bolesnym przeżyciem. Dlatego warto wyposażyć rower w solidne zapięcie, które uchroni użytkownika przed przykrą sytuacją, jaką jest znalezienie sforsowanej blokady w miejscu, gdzie powinien stać rower.