Sprzedaż internetowa to dziedzina, która z roku na rok zyskuje na popularności. Rozwój ten jednak powiązany jest z różnego rodzaju utrudnieniami, wyzwaniami i koniecznością spełniania oczekiwań konsumentów. Kwestia opanowania tematu zwrotów, odroczona płatność jako propozycja B2B, analiza zachowań konsumenckich – to tylko kilka pilnych tematów czekających na swoją analizę. Sprawdź, na co możesz liczyć. Jak korzystać z tych profitów w praktyce?
Firmy z ofertą adresowaną do małego i średniego biznesu prześcigają się w korzystnych udogodnieniach dla sprzedających. Przykładem jest platforma Allegro Biznes oraz pakiety proponowane przez firmy kurierskie.
Spis Treści
Odroczona płatność dla firm – jak to działa?
Odroczona płatność dla firm jest szczególnym rodzajem faktoringu dostępnym. Dzięki tej opcji sprzedający otrzymuje środki za dany przedmiot, mimo że kupujący zdecydował się na dokonanie płatności 21, 45 lub nawet 60 dni później.
Korzyści płynących z takiego rozwiązania jest wiele. Do najważniejszych zaliczają się:
- zachowanie płynności finansowej,
- rosnące zainteresowanie klientów, a tym samym wyższa sprzedaż,
- ochrona małego i średniego biznesu w przypadku, gdy klient nie zapłaci za zakupy – to pośrednik stanie przed koniecznością domagania się wpłaty.
Co ważne, wszystkie formalności dopełnisz online, zatwierdzając umowę kodem sms. To funkcja, na której korzystają wszyscy: i sprzedający, i jego klient.
Uproszczona wysyłka
Także firmy kurierskie umożliwiają skorzystanie z praktycznych udogodnień i funkcjonalności. Jednym z ciekawszych rozwiązań jest opcja zintegrowania usługi oferowanej przez firmę wysyłkową z własnymi systemami IT oraz procesami dostaw. Oznacza to szybsze, prostsze i bardziej intuicyjne nadawanie towaru.
Zintegrowane narzędzia często wspomagają proces przygotowywania dokumentów wysyłkowych i etykiet. W ten sposób wspierasz również dokładność, ograniczając ryzyko błędu popełnionego przez twojego pracownika. W zależności od kontrahenta zyskać możesz bonusy – ciekawym przykładem jest zarządzanie usługami transportowymi czy wtyczka odpowiedzialna za koordynację magazynu. Niezależnie od tego, czy prowadzisz jednoosobową działalność czy większy biznes, na pewno na tym skorzystasz.
Wygodne zwroty
Wzrost liczby wysyłek oznacza także… większą liczbę zwrotów. Statystyki pokazują, że nierzadko osiągają one pułap 50% nadanych paczek. Zarządzanie zwrotami stanowi jedno z istotniejszych wyzwań w branży e-commerce. Jak sobie z nim poradzić?
Zgodnie z obowiązującymi przepisami, każdy, kto kupuje w sieci, ma prawo w ciągu 14 dni odstąpić od umowy i oddać zakupiony przedmiot, uzyskując środki z powrotem. W wielu sklepach internetowych ten czas wydłużany jest do 30 lub nawet 60 dni. Dodatkowo duża konkurencja przyzwyczaiła konsumentów, że te zwroty są za darmo. O ile w dużych firmach jest to wkalkulowane w koszt działalności, o tyle dla mniejszych i średnich przedsiębiorstwach kwestia wygodnego, nieodpłatnego zwrotu bywa sporym obciążeniem.
Jeśli chcesz przekonać klientów, dla których darmowy zwrot jest ważny, ale jednocześnie obawiasz się nadmiernych wydatków i komplikacji, poszukaj dostępnych na rynku rozwiązań dla biznesu. Pozwalają one na wygodne przekazanie środków w sytuacji, gdy twój klient odesłał tylko część towaru, zmianę kanału zwrotu – na przykład wskazanie innego banku lub konta zamiast karty kredytowej, uproszczone wprowadzenie zwrotu do ponownego obiegu. W takie rozwiązanie wyposażono chociażby popularne paczkomaty.
Ekologiczne opakowania
Ciekawym efektem rosnącej popularności handlu internetowego jest zainteresowanie ekologią. Trend zaobserwować można także i w analogowym świecie – chociażby McDonald’s ogłosił, że do 2025 roku zamieni wszystkie opakowania stosowane w restauracjach na recyklingowane. Z różnym skutkiem próbują realizować nurt producenci napojów. Systematycznie „odchudzają” butelki swoich produktów i szukają lepszego plastiku. Eko zachowania to coś więcej niż chwilowa moda. To kwestia z pogranicza ekonomii, wizerunku i odpowiedzialności społecznej biznesu. Jak możesz wykorzystać wpływ tego aspektu w swoim biznesie?
Przede wszystkim sięgaj po opakowania ekologiczne. Wykorzystuj kartony z recyklingu. Paczki pełne folii i plastikowych wypełniaczy zastąp wypełnieniem makulaturowym, w 100% procentach biodegradowalnym lub pozyskanym z surowców wtórnych. Zadbaj, aby produkt nie był „przepakowany”.
Na czasie jest zwykły karton. Co więcej, starsze i uszkodzone opakowania kartonowe możesz wykorzystać zamiennik folii bąbelkowej. Pocięta w harmonijkę tektura skutecznie zabezpiecza przedmioty przed wstrząsami. Do owijania wykorzystaj bibułę, także tę z nadrukami, papierowe taśmy pakowe, które w niczym nie ustępują tym foliowym oraz recyklingowane etykiety. Na popularności zyskują również opakowania z surowców roślinnych: wypełniacze ze skrobi kukurydzianej, bio folia z fermentowanej skrobi roślinnej, wełna drzewna lub bambusowa.
Jak widać, biznesowych udogodnień wspierających proces wysyłki jest sporo. Część z nich oznacza także konkretne korzyści wizerunkowe.